Lier

Heilig Hartziekenhuis Lier

Terug naar overzicht
Heilig Hartziekenhuis Lier
Heilig Hart Ziekenhuis

WAYFINDING STUDIE

Een nieuwe bewegwijzering voor alle poliklinieken / consultaties en functie-afdelingen

WOORDJE UITLEG

‘Een hart voor zorg’, onder dat motto gaan de medewerkers van het Heilig Hartziekenhuis Lier dagelijks aan de slag om zo’n 68.000 patiënten per jaar bij een spoedopname, een dag-of meerdaags verblijf te verzorgen.  Als regionaal acuut ziekenhuis met een volwaardig zorgaanbod voor een brede regio streeft het Heilig Hartziekenhuis naar kwaliteit en innovatie.

Daarom is het Heilig Hartziekenhuis volop in vernieuwing en stoomt het zich klaar voor de toekomst. Zowel patiënten als medewerkers kunnen daardoor genieten van een kwalitatief en vooruitstrevend ziekenhuis waar veiligheid en samenwerking hoog in het vaandel gedragen worden.

DE UITDAGING

De bewegwijzering in het ziekenhuis was erg verouderd en niet meer up to date. Diverse nieuwe en geplande uitbreidings- en renovatiewerken vereisten een dringende aanpak. Het ziekenhuis had bovendien recent een nieuwe huisstijl geïmplementeerd waardoor de bestaande bewegwijzering totaal niet meer conform de nieuwe identiteit was. Het ergst was echter dat vele patiënten en bezoekers verloren liepen wat leidde tot frustraties zowel bij hen als bij het personeel. 

De opdracht voor Signburo was dus tweeledig: zorg ervoor dat iedereen, zowel bezoekers, patiënten als medewerkers vlot zo zelfstandig mogelijk op hun bestemming geraken en de opgave om de bewegwijzering conform de nieuwe frisse huisstijl te creëren.

ONZE OPLOSSING

In ons opzet van de nieuwe bewegwijzering hebben alle poliklinieken/consultaties en functie-afdelingen een eigen routenummer gekregen. 

De verwijzing is zodanig opgezet, dat op elk beslissingspunt de richting is aangegeven naar elk routenummer dat zich in het ziekenhuis bevindt. De bezoeker kan zijn juiste bestemming bereiken door het juiste routenummer te volgen. 

Belangrijk is dan ook dat de bezoeker gemakkelijk over het juiste nummer kan beschikken. De bewegwijzering bestaat overigens niet uitsluitend uit codering op routenummers. De verpleegafdelingen behouden hun bestaande kamernummers. 

Echter, aangezien deze kamernummers niet altijd even handig in gebruik zijn worden bezoekers nu eerst naar de juiste lift gestuurd.  De liften worden met dit doel alfabetisch hernummerd en herkenbaar herschilderd: de patiëntenliften kregen een ander kleurtje dan de bezoekersliften, om het onderscheid tussen beiden duidelijker te maken.

Het was voor iedereen even wennen aan dit nieuw concept voor de bewegwijzering, maar na enige tijd werd al snel duidelijk dat de circulatie binnen het ziekenhuis veel vlotter en eenvoudiger verliep. Bovendien oogt de nieuwe bewegwijzering veel frisser en moderner wat het dus ook aangenamer maakt in gebruik.

Heb jij een gelijkaardig project? 
Laat ons vrijblijvend kennismaken.